Úvod / Podnikání / Začátek podnikání / Deset tipů, jak jednoduše vytvořit podnikatelský plán
Deset tipů, jak jednoduše vytvořit podnikatelský plán
- autor: Redakce
Od rozhodnutí začít podnikat k samotnému startu podnikání vede poměrně složitá cesta. Jak dlouhá bude, závisí jednak na oboru, v němž chcete podnikat, a pravidlech, kterými se podnikání v tomto oboru případně řídí, ale i na Vašich ambicích, Vašem odhodlání a Vaší pečlivosti. Začít podnikat bez reálného podnikatelského plánu je stejné jako rozhodovat se pro bydlení v určité lokalitě jen podle velikosti pozemků.
Myslíte-li své podnikání vážně a chcete-li opravdu uspět, je třeba zvážit několik faktorů, které s Vaším podnikáním souvisí. Rozhodně se nevyplácí podcenit podnikatelský plán. Ve společnosti převládá názor, že se jedná o dokument plný čísel, jehož hlavním účelem je obhájit Vaše podnikání z ekonomického pohledu. Návratnost investice je však jen jedním z několika aspektů, který podnikatelský plán řeší.
Váš podnikatelský plán vůbec nemusí připomínat diplomovou práci. Písemná podoba je však vhodná, protože text je prostředkem k utřídění myšlenek a ujasnění některých bodů, které by jinak možná zůstaly nepovšimnuty. O svém podnikání můžete mluvit s kamarádem u večeře, ale komplexní promyšlený plán tím nenahradíte.
Pokud jste nadšeni pro Váš byznys a nechcete se zdržovat psaním dlouhého textu, nabízíme návod, jak efektivně vytvořit podnikatelský plán. Zkuste odpovědět na následující otázky:
Jaký je váš produkt? (Popište své zboží nebo svou službu.)
Komu je nebo mohl by být tento produkt určen? (Proveďte analýzu zákazníků.)
V jaké oblasti budete působit? Jaká je nabídka podobných produktů a jaká je po nich poptávka? Chybí zákazníkům nějaký produkt? (Proveďte analýzu trhu.)
Kdo tento produkt v současnosti nabízí, s jakým úspěchem? Co mají společného, v čem se liší? (Proveďte analýzu konkurence.)
Čím hodláte zaujmout své zákazníky, čím je přilákáte? (Identifikujte svoji konkurenční výhodu.)
Jaká je obvyklá cena podobného produktu u konkurence, jakou cenu nabídnete vy a proč? (Zjistěte, v jakém cenovém prostředí se pohybujete.)
Budete spolupracovat s dodavateli? Pokud ano, s jakými? Jakou formou budete zboží objednávat, jak vám ho budou dodávat, jak často a kolik ho budete objednávat? (Proveďte analýzu dodavatelů.)
Je oblast vašeho podnikání svázaná nějakou legislativou (zákony, vyhláškami, nařízeními…)? Co musíte splňovat, abyste v této oblasti vůbec mohli začít podnikat? Na co musíte dát případně pozor a co musíte sledovat v průběhu podnikání?
Potřebujete před tím, než začnete v tomto oboru podnikat, zvýšit nebo rozšířit svoji kvalifikaci?
Kolik peněz potřebujete na start podnikání a z čeho ho budete financovat? Jakou finanční rezervu si potřebujete vytvořit? Kdy lze očekávat, že se vám peníze vrátí zpět? (reálné cash-flow)
Při vytváření podnikatelského plánu se zároveň snažte u jednotlivých bodů identifikovat potenciální rizika a navrhněte způsoby, jak jim čelit.
Pokud zodpovíte výše uvedené otázky a rozpoznáte případná rizika, máte vytvořen vlastní podnikatelský plán, tedy ucelenou představu o svém podnikání, čímž výrazně zvyšujete své šance na úspěch. Přejeme hodně štěstí!
UPOZORNĚNÍ
Články a informace zveřejněné na stránkách podnikatelska.cz nenahrazují odborné rady a analýzy a mají pouze informativní charakter. Jakékoliv užití a použití těchto informací se děje na vlastní odpovědnost návštěvníka těchto stránek. Tyto informace byste měli konzultovat s konkrétním odborníkem na danou problematiku. Provozovatel podnikatelska.cz odmítá a nepřijímá jakoukoliv odpovědnost za články, informace a prohlášení na těchto stránkách - podnikatelska.cz.
Autor/zdroj fotografie: Pavel Hanzal- Kdy začít podnikat a kdy raději zůstat zaměstnancem
- Jak začít podnikat – sociální a zdravotní pojištění
- Jak začít podnikat – založení živnosti
- Co je příspěvek na podnikání?
- Deset tipů, jak jednoduše vytvořit podnikatelský plán právě čtete
- Co má obsahovat faktura u neplátce DPH
- Kde vzít peníze na začátek podnikání?
- Podnikáte a nemáte kancelář? Nevadí.
- Nečekaný problém začínajících podnikatelů – příliš mnoho zákazníků
- Jste mladí a máte nápad na podnikání? Zkuste projekt Svou cestou
Štítky: začátek podnikání, podnikání
Náš tip
.