Úvod / Podnikání / Podnikání a byznys / E-shopy ve světle kontrol
E-shopy ve světle kontrol
- autor: Redakce
Česká obchodní inspekce se pravidelně zaměřuje i na kontrolu internetových obchodů. Jak si stojí tento segment z hlediska dodržování práv a povinností dnes, zhruba po dvaceti letech své existence v České republice?
Největší problém: legislativní změny
Bezesporu největším kamenem úrazu jsou legislativní změny, které musí podnikatelé sledovat a reflektovat ve svých obchodních podmínkách, způsobu popisu zboží, v informacích, které k danému výrobku poskytují apod. Jedná se v podstatě o evergreen českého podnikatelského prostředí vůbec, kdy je jako největší překážkou v úspěšném podnikání vnímána rychlost a četnost legislativních změn.
Ať už se jednu o změny DPH nebo jiných daní, případně konkrétních předpisů upravujících úzce vymezenou oblast, podnikatelé mají co dělat, aby dokázali sledovat vše, co se jich týká. Kromě toho, že se v takovém prostředí obtížně plánuje, stojí hodně úsilí a času každého obchodníka vyznat se ve všech předpisech a dostát svým povinnostem. U zákazníků má výhodu například zlavovy kupon hej.sk, neboť nákupy se slevou lákají hodně spotřebitelů. Eshop má pak dostatečné zisky a může se na změny zákonů lépe připravit.
Pozor na reklamace
Takzvané vadné plnění je problémem nejen u kamenných obchodů, ale také u e-shopů. Obchodníci jsou ze zákona povinni poskytnout informace o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva plynoucího z vadného plnění – tyto skutečnosti by měl zákazník obdržet už v rámci všeobecných obchodních podmínek, nebo jako součást informací k výrobku.
Zákazník by měl být také informován o tom, jakým způsobem lze reklamaci vyřídit. Možností, jak reklamaci předejít, je samozřejmě podávat k výrobku informace o doporučeném způsobu použití a údržby, což je ostatně také jedna z informačních povinností každého obchodníka.
U e-shopů je zásadní sdělit zákazníkovi adresu, na které může reklamované zboží poslat, případně adresu provozovny, kde lze reklamaci vyřídit osobně. Jedná-li se o zboží z dovozu, lhůta na vyřízení reklamace se nemění – jedná se o 30 dnů, pokud se obchodník nedohodne se zákazníkem na změně.
Ačkoli nový občanský zákoník začal platit v lednu roku 2014, některé online obchodníci se s ním nevyrovnali dodnes. Na Česko obchodní inspekci přichází podněty k prověření praktik některých obchodů, případně žádosti o přezkoumání konkrétních případů. Kontroloři tak mají docela dobrý přehled o tom, který e-shop je rizikový a na který se mají zaměřit.
UPOZORNĚNÍ
Články a informace zveřejněné na stránkách podnikatelska.cz nenahrazují odborné rady a analýzy a mají pouze informativní charakter. Jakékoliv užití a použití těchto informací se děje na vlastní odpovědnost návštěvníka těchto stránek. Tyto informace byste měli konzultovat s konkrétním odborníkem na danou problematiku. Provozovatel podnikatelska.cz odmítá a nepřijímá jakoukoliv odpovědnost za články, informace a prohlášení na těchto stránkách - podnikatelska.cz.
Autor/zdroj fotografie: Pavel Hanzal- E-shopy ve světle kontrol právě čtete
Štítky: pr, eshopy, online podnikání
Náš tip
.