Úvod / Internet a IT / Svět internetu / E-shop a obchodní podmínky
E-shop a obchodní podmínky
- autor: Redakce
Obchodní podmínky musí být součástí každého e-shopu, ačkoli je zákon přímo nenařizuje. Proč? Jedná se v podstatě o informace, které poskytuje obchodník zákazníkovi o daném nákupu a případné reklamaci, jde tedy o potřebný informační servis pro spotřebitele, který v prostředí internetu nelze zajistit jinak. Přinášíme přehled toho, na co byste v obchodních podmínkách rozhodně neměli zapomenout.
Jedná se zejména o:
název obchodní firmy / jméno a příjmení dodavatele, jedná-li se o fyzickou osobu,
sídlo právnické osoby / bydliště fyzické osoby,
informace o zápisu v obchodním rejstříku nebo jinde, vč. případného čísla spisu,
kontaktní údaje – doručovací adresa, telefon, e-mail,
informace o případné kontrolní organizaci (v případě, že je činnost dodavatele regulována),
název a hlavní charakteristiky nabízeného zboží nebo nabízených služeb,
konečnou cenu zboží nebo služeb (musí být jasné, kolik zákazník za zboží nebo služby nakonec zaplatí, a to včetně všech daní a poplatků) a dobu, po níž zůstává nabídková cena v platnosti,
náklady související s dopravou zboží, včetně jejích možností,
možnosti úhrady zboží nebo služeb,
možnosti dodání zboží nebo plnění služeb,
náklady na použití komunikačních prostředků na dálku (infolinka),
informace o právu na odstoupení od kupní smlouvy, a to bez uvedení důvodu a bez jakékoli sankce do 14 dnů od převzetí zboží; vyplatí se rovněž uvést, jak má v takovém případě zákazník od smlouvy odstoupit (pokud tuto informaci v obchodních podmínkách neuvedeme, prodlužuje se tato lhůta na tři měsíce); přitom platí, že 14denní lhůta na vrácení zboží je bezvýhradná, nelze si tedy vymiňovat další podmínky, za nichž lze zboží v této lhůtě vrátit,
informace o tom, jak postupovat v případě reklamace – podle občanského zákoníku má kupující právo na úhradu poštovného a balného souvisejícího právě s reklamací,
ustanovení o ochraně osobních údajů.
Obchodník by měl umožnit zákazníkovi obchodní podmínky archivovat, je tedy vhodné je na stránky e-shopu umístit také jako soubor ke stažení. Navíc od 1.1.2014 je nutné obchodní podmínky zákazníkovi poslat jako součást emailového potvrzení objednávky jako celek - tedy nikoliv formou pouhého odkazu!
Závěrem upozorňujeme, že v případě změny v prodeji (například změny v nabízených možnostech platby nebo dopravy) je třeba obchodní podmínky ihned aktualizovat.
Na internetu můžete narazit na unifikované (vzorové) obchodní podmínky, které jednoduše doplníte o své identifikační údaje. Odborníci však před těmito postupy varují, protože přesné znění obchodních podmínek závisí na oboru podnikání a rozsahu nabízených služeb. Nejen kvůli přijetí nového občanského zákoníku se tedy vyplatí vyhledat pomoc právníka.
UPOZORNĚNÍ
Články a informace zveřejněné na stránkách podnikatelska.cz nenahrazují odborné rady a analýzy a mají pouze informativní charakter. Jakékoliv užití a použití těchto informací se děje na vlastní odpovědnost návštěvníka těchto stránek. Tyto informace byste měli konzultovat s konkrétním odborníkem na danou problematiku. Provozovatel podnikatelska.cz odmítá a nepřijímá jakoukoliv odpovědnost za články, informace a prohlášení na těchto stránkách - podnikatelska.cz.
Autor/zdroj fotografie: Pavel Hanzal- E-shop a obchodní podmínky právě čtete
- Jak si založit e-shop?
- Vyplatí se zaplatit SEO odborníka
- Jaké funkce vyžadují zákazníci od e-shopů?
- Co vás zaručeně připraví o zákazníky ve vašem e-shopu 1/2
- Co vás zaručeně připraví o zákazníky ve vašem e-shopu 2/2
- E-shopy mnohdy v oblasti svých povinností tápou
Štítky: internet, eshopy, obchodní podmínky
Náš tip
.